CIÈNCIA I CANYES – 6 DE MAIG 2025
UPV
Títol: Què tenen en comú els edificis i els fardatxos?
Ponents: Mª Luz Gerbaudo, investigadora de l’Institut ICITECH de la UPV
Resum: Des del seu grup d’investigació en l’Institut ICITECH de la UPV, s’han inspirat en els mecanismes d’adaptació de la naturalesa, per a dissenyar edificis resilients i contribuir a societats més segures.
Mª Luz Gerbaudo revelarà com els edificis i ponts poden resistir situacions extremes com a riuades, terratrémols i explosions i que una de les seues claus està a imitar als fardatxos.
UV
Títol: Un viatge de la fonologia teòrica al desenrotllament d’aplicacions per a millorar la pronunciació
Ponent: Violeta Martínez, Investigadora del Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la UV
Resum: La lingüista Violeta Martínez-Paricio (UV) ens explicarà què estudien els fonòlegs, en què s’assemblen el tailandés i l’espanyol, algunes llengües esquimals i el tripura bangla, o per què els nostres veïns francesos tenen l’accent que tenen en parlar espanyol… I ens comptarà, també, com la seua passió pel llenguatge i les llengües li va portar a col·laborar amb el grup CALST, de la Norwegian University of Science and Technology, en el desenrotllament d’una plataforma digital per a practicar la pronunciació de segones llengües.
CSIC
Títol: El que la brisa no es va emportar
Ponent: Shalenys Bedoya, investigadora del Centre d’Investigacions sobre Desertificació (CIDE, CSIC-UV-GVA)
Resum: En la seua xarrada, Shalenys Bedoya explicarà com l’escalfament del Mediterrani està modificant el comportament de les brises marines que ens refresquen cada estiu: estan intensificant-se o, igual que nosaltres, es van de vacacions? També ens parlarà del seu paper en les precipitacions estivals i d’alguns canvis recents que conviden a preguntar-se: Quin lloc tindran en els estius que venen?
Trajectòria: Shalenys Bedoya és oceanògrafa i estudiant de doctorat en el laboratori de Clima, Atmosfera i Oceà (Climatoc-Lab) del Centre d’Investigacions Sobre Desertificació (CIDE, CSIC-UV-GVA). Realitza la seua tesi en la investigació dels canvis espaciotemporals històrics de la brisa marina del Mediterrani utilitzant observacions i simulacions numèriques. A més, és la representant dels investigadors de carrera primerenca de la divisió de Clima de la European Geosciences Union (EGU), i és membre dels jóvens investigadors de l’Associació Espanyola de Climatologia (AEC).
FISABIO
Títol: #Livin la Ciència Oberta
Ponent: Unitat de Ciència Oberta de Fisabio
Resum: Sessió divulgativa sobre la Ciència Oberta a fi de donar a conèixer conceptes bàsics sobre la ciència oberta i els seus beneficis per a fer la ciència més accessible, transparent, eficient, i col·laborativa.
INCLIVA
Títol: Secrets moleculars de l’envelliment saludable
Ponent: Consuelo Borrás, investigadora principal del Grup d’Investigació en Envelliment Saludable (MiniAging) d’INCLIVA
Resum: Es pot envellir bé? Consuelo Borrás, investigadora principal del Grup d’Investigació en Envelliment Saludable (MiniAging) d’INCLIVA, ens convidarà a descobrir els secrets moleculars de l’envelliment saludable: des dels gens, l’estrés oxidatiu i les cèl·lules mare en el procés d’envelliment, fins a algunes claus que expliquen per què les dones solen viure més temps que els hòmens. Una oportunitat per a conéixer, des de la ciència, com cuidar millor la nostra salut al llarg dels anys.
///
[CAST]
UPV
Título: ¿Qué tienen en común los edificios y los lagartos?
Ponentes: Mª Luz Gerbaudo, investigadora del Instituto ICITECH de la UPV
Resumen: Desde su grupo de investigación en el Instituto ICITECH de la UPV, se han inspirado en los mecanismos de adaptación de la naturaleza, para diseñar edificios resilientes y contribuir a sociedades más seguras.
Mª Luz Gerbaudo desvelará cómo los edificios y puentes pueden resistir situaciones extremas como riadas, terremotos y explosiones y que una de sus claves está en imitar a los lagartos.
UV
Título: Un viaje de la fonología teórica al desarrollo de aplicaciones para mejorar la pronunciación
Ponentes: Violeta Martínez, Investigadora del Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación de la UV
Resumen: La lingüista Violeta Martínez-Paricio (UV) nos explicará qué estudian los fonólogos, en qué se parecen el tailandés y el español, algunas lenguas esquimales y el tripura bangla, o por qué nuestros vecinos franceses tienen el acento que tienen al hablar español… Y nos contará, también, cómo su pasión por el lenguaje y las lenguas le llevó a colaborar con el grupo CALST, de la Norwegian University of Science and Technology, en el desarrollo de una plataforma digital para practicar la pronunciación de segundas lenguas.
CSIC
Título: Lo que la brisa no se llevó
Ponente: Shalenys Bedoya, investigadora del Centro de Investigaciones sobre Desertificación (CIDE, CSIC-UV-GVA)
Resumen: En su charla, Shalenys Bedoya explicará cómo el calentamiento del Mediterráneo está modificando el comportamiento de las brisas marinas que nos refrescan cada verano: ¿están intensificándose o, al igual que nosotros, se van de vacaciones? También nos hablará de su papel en las precipitaciones estivales y de algunos cambios recientes que invitan a preguntarse: ¿Qué lugar tendrán en los veranos que vienen?
Trayectoria: Shalenys Bedoya es oceanógrafa y estudiante de doctorado en el laboratorio de Clima, Atmósfera y Océano (Climatoc-Lab) del Centro de Investigaciones Sobre Desertificación (CIDE, CSIC-UV-GVA). Realiza su tesis en la investigación de los cambios espacio-temporales históricos de la brisa marina del Mediterráneo utilizando observaciones y simulaciones numéricas. Además, es la representante de los investigadores de carrera temprana de la división de Clima de la European Geosciences Union (EGU), y es miembro de los jóvenes investigadores de la Asociación Española de Climatología (AEC).
FISABIO
Título: #Livin la Ciencia Abierta
Ponente: Unidad de Ciencia Abierta de Fisabio
Resumen: Sesión divulgativa sobre la Ciencia Abierta con el objeto de dar a conocer conceptos básicos sobre la ciencia abierta y sus beneficios para hacer la ciencia más accesible, transparente, eficiente, y colaborativa.
INCLIVA
Título: Secretos moleculares del envejecimiento saludable
Ponente: Consuelo Borrás, investigadora principal del Grupo de Investigación en Envejecimiento Saludable (MiniAging) de INCLIVA
Resumen: ¿Se puede envejecer bien? Consuelo Borrás, investigadora principal del Grupo de Investigación en Envejecimiento Saludable (MiniAging) de INCLIVA, nos invitará a descubrir los secretos moleculares del envejecimiento saludable: desde los genes, el estrés oxidativo y las células madre en el proceso de envejecimiento, hasta algunas claves que explican por qué las mujeres suelen vivir más tiempo que los hombres. Una oportunidad para conocer, desde la ciencia, cómo cuidar mejor nuestra salud a lo largo de los años.